Vad står Virtual Reality för och vad är det? Virtual Reality är en påhittad verklighet som upplevs som sann när användaren befinner sig i den. Det kan vara i ett spel, inom marknadsföring och mycket annat. Användaren stiger in i denna verklighet med hjälp av ett par speciella glasögon som visar den virtuella verkligheten. Som exempel kan tas ett spel, om spelaren sätter på sig så kallade VR glasögon tar dessa spelaren in i spelets värld och det upplevs som en faktisk verklighet. Där interagerar spelaren inuti spelet istället för att se det på en skärm. Detta är något som faktiskt vissa casinon redan erbjuder!

Virtual Reality är egentligen ingen nyhet, men när den verkligen uppfanns tvistar de lärda om. Redan under 1860-talet diskuterades det om Virtual Reality och Antonin Artaud, en författare av fransk avantgardeteater, hävdade att en illusion inte var långt från verkligheten. Han menade att åskådare till en teaterproduktion kunde uppleva det som skedde på scenen som verklighet. Men det är kanske inte det vi tänker på som Virtual Reality. I bokserien The Man Who Awoke av Laurence Manning från 1933 tas konceptet om människor som lever ett virtuellt liv när de är kopplade till en maskin upp. Känns det igen från Matrix kanske?

Den fortsatta utvecklingen av Virtual Reality

Stanley G. Weinbaum tar upp ett virtuellt system som spelas in där holografiska upplevelser, med både doft och känsla, upplevs genom ett par glasögon. Detta var redan 1935. Men utvecklingen tog inte fart på riktigt förrän på 1950-talet och då testades än det ena och än det andra för att skapa en virtuell verklighet. Redan 1968 skapade Ivan Sutherland tillsammans med sin student den första HDM, en enhet så tung att bära på huvudet att den var tvungen att fästas i taket för att användaren skulle kunna utnyttja den. Den var inte heller gjord för nöjes skull.

Virtual Reality – inte för gemene man

Under 1970 till 1990 växte industrin men det var fortfarande inte för gemene man, utan användes främst inom områden som medicin, flygsimulatorer, design av bilar och för militär träning. Det var egentligen inte förrän i början på 1990-talet som det började produceras enheter till spel där Virtual Reality-tekniken användes. Sega, var ett av de bolag som hakade på trenden och lanserade den första VR-enheten som skulle komma att bli massproducerad 1991. 1995 introducerade det japanska bolaget Nintendo sin Virtual Boy. Samma år fick en publik uppleva en Virtual Environment Theatre i Seattle, där den visade rummet i 270 grader.

Virtual Reality på 2000-talet

Idag är det knappast någon som inte har hört talas om Virtual Reality och utan att tänka på det kanske använt det. Googles Street View i Google Maps är en Virtual Reality där du befinner dig på gatorna på den adress du väljer. Det största genombrottet var nog 2013 när Valve upptäckte och utvecklade en sömlös och klar display där VR kunde upplevas. Oculus nappade på detta och använde det i sina headsets. Facebook köpte sedermera Oculus VR för 2 miljarder i mars 2014. Resten är som man säger historia. Dessa glasögon har revolutionerat spel och spelupplevelsen på internet.

Framtidens Virtual Reality

Idag finns det faktiskt casinospel som går att uppleva genom Virtual Reality. Problemet är att användaren måste införskaffa egna VR-glasögon för att kunna njuta av spelet. Men fler och fler spelutvecklare vet att detta är framtiden och bland annat svenska NetEnt satsar på att kunna lansera sin stora hit Gonzo’s Quest som ett VR-spel inom snar framtid. Inom live casino har det gjorts försök på att skapa en så nära VR-upplevelse som möjligt med till exempel immersive roulette. Där har spelaren fått rummet presenterat genom ett stort antal kameror för att få känslan av att befinna sig vid bordet tillsammans med dealern.

Men det är inte bara inom spel som VR kommer att utvecklas. Marknadsföring är ett område som kan dra stor nytta av denna teknik. Här kan det användas för exempelvis nybyggnationer liksom visningar av lägenheter och hus där kunden inte ens behöver besöka boendet för att uppleva hur det är. Vi står bara i början av vad som kommer att revolutionera hur vi upplever saker och ting, där snart allt kan ses och höras genom datorn hemifrån. Det som började på 1930-talet har verkligen utvecklats och det måste sägas att de som på den tiden hade en vision om VR var på rätt spår.

Sammanfattning

Virtual Reality kan sammanfattas som en verklighet som är datorsimulerad. Användaren upplever här en skapad miljö och känslan av att befinna sig i den miljön upplevs som verklig. Upplevelsen innefattar sinnen som hörsel, syn, lukt och känsel för att skapa en så verklighetstrogen upplevelse som möjligt. Upplevelsen sker genom att personen använder ett par VR-glasögon. Det finns över 260 bolag som jobbar hårt med denna utveckling och det innefattar även spelutvecklare som NetEnt. Slots och andra spel kommer att göras tillgängliga för VR. Bland annat kioskvältaren Gonzo’s Quest håller på att anpassas, så det är bara en tidsfråga innan du kan leta skatter tillsammans med Gonzo!